حکمرانی اسنپ و تپسی بر خیابانهای ایران
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۷۱۵۵
به گزارش صدای ایران وقتی شرکت اوبر در سال 2009 کار خود را آغاز میکرد از موانع جدی که قرار بود بر سر راهش ایجاد شود، هیچ تصوری نداشت.
اوبر، یک شرکت تکنولوژی است که مدعی است توانسته است حمل و نقل جهان را متحول کند.
در اصل اما اوبر یک اپلیکیشن گوشیهای هوشمند است که به عنوان یک واسطه بین رانندگان تاکسیها و مسافران عمل میکند، کاری مشابه آنچه که اسنپ و تپسی در ایران انجام میدهند.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
واکنشها به نمونه خارجی اسنپ و تپسی، در سراسر جهان از ملبورن گرفته تا بوئنوس آیرس و دهلینو مشاهده شده است، واکنشهایی که گاهی هم به شدت به خشونت گراییده است.
گذشته از قیمتهای ارزانتر اوبر نسبت به تاکسیهای عادی، اوبر مزیتهای دیگری را نیز در اختیار مشتریان خود قرار داده است. یکی از مهمترین مزیتهای اوبر، در دسترس بودن آن است.
مسافران میتوانند به راحتی از طریق گوشیهای همراه خود به تاکسی مورد نظر دسترسی داشته باشند. دیگر اینکه مسافت مورد نظر مسافر قبل از ورود او به تاکسی تعیین میشود و بنابراین بحثی با راننده بر سر مسافت و مقصد باقی نمیماند.
در کشور ما شرکت ایده گزین ارتباطات روماک، با نام تجاری اسنپ، در سال ۱۳۹۳ راهاندازی شده و روانه گوشیهای هوشمند شده است. نرمافزاری که عده ای آن را کاملا ابتکاری ندانسته و نسخه ای از نرم افزار «اوبر» میدانند؛ یعنی باارزشترین شرکت خصوصی دنیا با ارزش بیش از 60 میلیارد دلار. البته مدیر اسنپ، ادعایی درباره نوین بودن این ایده ندارد و معتقد است میتوان از برنامههای دیگر الگوبرداری کرد و آن را با فرهنگ بومی تطبیق داد.
تپسی نیز کار خود را دو سال بعد یعنی از خرداد 1395 در تهران آغاز کرد.دکتر ایاد الکسار و دکتر محمود فوز هم بنیانگذاران این شرکت بودند.
این اپلیکیشن ها از لحاظ امنیتی فعالیت های متعددی انجام داده اند، مانند احراز هویت کاربران راننده ،ثبت اطلاعات کاربر راننده ،بررسی خودرو کاربر راننده ،عکس کاربر راننده ،امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات و نقشه مسیر با آشنایان ،پنهانسازی شماره تلفن کاربران راننده و مسافر در حین تماس و...
در اسنپ نیز امکان درخواست خودرو، موتور، وانت، سفارش غذا، رزرو هتل و اقامتگاههای ارزان، خرید بلیط هواپیما، اتوبوس و … در این اپلیکیشن جامع به صورت یکجا فراهم است.
این اپلیکیشن ها در چند سال اخیر با مشکلات زیادی از جمله پرونده های قضایی روبرو بودند مانند شکایت ناوگان تاکسیرانی از اسنپ، شکایت اسنپ و تپسی از هم ،کمپین حریم اسنپ در فضای مجازی ، تخلفات راننده ها ،شایعات و...
.
به عنوان مثال کمپین تحریم اسنپ مربوط به ماجرای مسافر خانمی بود که به دلیل عدم رعایت قانون و حجاب، با راننده درگیر و از خودرو پیاده شده بود این اتفاق واکنشهای زیادی را به همراه داشت تا حدی که سبب شد فعالان فضای مجازی کمپین #تحریم_اسنپ را راه اندازی کنند.
مسافر قانون شکن تاکسی اینترنتی اسنپ دختر جوانی بود که در صفحه شخصیاش در توییتر اعلام کرده بود یک راننده اسنپ او را به دلیل بدحجابی در بزرگراه پیادهکرده است. وی همچنین در توئیت خود، عکس و مشخصات کامل راننده اسنپ را منتشر کرد و خواهان برخورد اسنپ با این راننده شد.
این اقدام مسافر با واکنش زیادی از سوی کاربران فضای مجازی مواجه شد.کاربران فضای مجازی معتقد بودند انتشار عکس راننده اسنپ، نقض حریم شخصی راننده و غیرقانونی است. همچنین خواهان تقدیر شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ از این راننده شدند چراکه معتقد بودند وی طبق قوانین خود اسنپ و قانون کشور با مسافر خانم بدحجاب برخورد کرده است.
تا اینجای ماجرا همه منتظر واکنش اسنپ به این قضیه بودند که مسافرخانم اسنپ با انتشار توییتی دیگر در صفحه شخصیاش اعلام کرد که از اسنپ با او تماس گرفتهاند و به دلیل رفتار راننده، از او عذرخواهی کردهاند.
انتشار این پست در شبکههای اجتماعی اعتراض کاربران فضای مجازی را به همراه داشت؛ تا حدی که آنها با راهاندازی کمپین #تحریم_اسنپ، اقدام به حذف اپلیکیشن اسنپ از تلفنهای همراه خود و استفاده نکردن از این تاکسی اینترنتی کردند چراکه بر اساس قوانین اسنپ مسافران باید متعهد شوند در حین استفاده از سرویسهای این شرکت تمامی قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از جمله رعایت حجاب مناسب را رعایت کنند.
اما نتیجه اعتراض و کمپینهای مردمی علیه اسنپ در فضای مجازی سبب شد اسنپ که از موضعگیری دولبهای که در این خصوص داشت، عقبنشینی کند و با انتشار اطلاعیهای صراحتاً اعلام کند که به علت نقض حریم شخصی راننده و انتشار مشخصات کامل او توسط مسافر متخلف، از او شکایت خواهد کرد و همچنین اعلام کرد تماس با مسافر طبق رویههای معمول شرکت در مورد سفرهای ناتمام صورت گرفته است و به منزله تایید رفتار او نیست و از راننده مذکور به دلیل رعایت قانون و مقرارت اسنپ تقدیر و به دلیل انتشار اطلاعات شخصیاش از او عذزخواهی خواهد شد.
موضعگیری صریح اسنپ در برابر خانم مسافری که قانون شکنی کرده بود سبب شد وی با انتشار پستی در صفحه توییترش از تمامی کسانی که به واسطه این اتفاق احساساتشان جرحهدار شده بود، معذرتخواهی و اعلام کند که به قوانین کشورش پایبند است و به آن اهتمام خواهد ورزید.
پس از انتشار این توییت نیز صفحه مجازی تاکسی اینترنتی اسنپ با انتشار پستی از اتفاق پیش آمده عذرخواهی و اعلام کرد با توجه به ابراز پشیمانی مسافر، این شرکت از حق شکایت خود صرف نظر میکند. اسنپ ,تپسی ,یا هر شرکت دیگری کدام سرویس بهتری به مردم ورانندگان اراِِیه میکنند وچقدر به استاندارد های لازم نزدیکند؟؟؟
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: صدای ایران اسنپ تپسی حمل ونقل راننده راننده اتوبوس اسنپ فود اوبر اپلیکیشن مسافر موتور وانت خودرو هتل تحریم اسنپ توییتر استارت تاپ استارت آپ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چگونگی استنباط سنن الهی در نظام حکمرانی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سنت پژوهی و گامهای آن به عنوان رویکردی نو در استفاده از سنن الهی در عرصه حکمرانی ارائه شده است. سنت پژوهی بر پایه شناخت پدیدهها و تبیین آنها براساس سنن الهی و روابط علّی- معلولی مبتنی بر آنها، تعریف میشود. سنت پژوهی به پژوهش درباره سنن الهی و کشف آنها، تبیین شرایط و چگونگی تحقق آنها، طبقه بندی آنها و تبیین چگونگی نحوه مراوده آنها با یکدیگر میپردازد و آنها را در جهت تحلیل و تبیین وقایع آینده معرفی میکند.
دفتر مطالعات بنیادین حکمرانی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «حکمرانی مبتنیبر نظام سنن الهی (۲): چگونگی استنباط سنن الهی در نظام حکمرانی» آورده است که ازآنجاکه سنن الهی، قواعد حرکت در این عالم را بیان میکنند، این نکته مورد تأکید قرار میگیرد که موفقیت در این عالم، در پرتو شناخت سنن الهی و حرکت مبتنیبر آنها میسر میشود و بدون در نظر گرفتن آنها، نمیتوان این عالم را با موفقیت، در جهت دستیابی به هدف وضع شده برای آن، طی کرد.
* شناخت این سنن و حرکت براساس آنها، موفقیت حکمرانی را تضمین میکند
این گزارش مطرح میکند که اهمیت شناخت این قوانین، در این است که میتوانند نگرش حکمرانان را تصحیح کرده، پیشفرضهای ذهنی آنها را بازسازی کرده، آنها را در مواجهه با مسائل گوناگون عرصه حکمرانی و کشورداری، توانمند سازند تا با دستیابی به قوانین درستتر و کلیتر، بهتر بتوانند به حل مسائل نظام حکمرانی بپردازند. بدیهی است که شناخت این سنن و حرکت براساس آنها، موفقیت در عرصه حکمرانی و تحقق اهداف را بهخوبی تضمین میکند.
در این گزارش ابتدا، سنتپژوهی بهعنوان روشی نو در کاربست سنن الهی در عرصه حکمرانی ارائه شده است. سنتپژوهی به پژوهش درباره سنن الهی و کشف آنها، تبیین شرایط و چگونگی تحقق آنها، طبقهبندی آنها و تبیین چگونگی نحوه مراوده این سنن با یکدیگر میپردازد و آنها را در جهت تحلیل و تبیین وقایع آینده معرفی میکند. بهعبارتدیگر، سنتپژوهی، روشی است در جهت حکمرانی براساس سنن الهی. در ادامه گامهای سنتپژوهی به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. در همین راستا و در جهت تحقق گام اول سنتپژوهی، منابع کشف سنن الهی مورد بحث قرار گرفته و همچنین منطق استخراج سنن الهی از منبع وحیانی با توجه بهجهت کلی این پژوهش، ارائه شده است.
تحلیل و تبیین سنن الهی در قالب نظام و بهشکل کلنگر و نظاممند، سبب فهم دقیقتر آنها و ارائه تحلیلها و تبیینهای دقیقتر از مسائل عرصه حکمرانی براساس آنها میشوددر این گزارش بیان شده است که در جهت تحقق گام دوم و سوم سنتپژوهی، نظام سنن الهی بهمنزله نگاهی نو و نظاممند به سنن الهی و با هدف استفاده از این نظام برای تحلیل و تبیین پدیدهها در عرصه حکمرانی مورد بحث قرار گرفته است. این نظام در چهار سطح مطرح شده و بیانکننده این است که استفاده از سنن الهی در هریک از این سطوح، میتواند در تحلیل پدیدهها مفید واقع شود.
* حرکت از سطوح پایینتر بهسمت سطوح بالاتر
این گزارش ادامه میدهد که، اما حرکت از سطوح پایینتر بهسمت سطوح بالاتر، بر جامعیت در تحلیل و تبیین دقیقتر پدیده براساس سنن الهی، میافزاید. بهطورکلی دو وجه در طراحی این نظام لحاظ شده است: ۱. وجه طبقهبندی و جمعبندی سنن الهی در قالب یک نظام؛ ۲. وجه حل مسئله و تحلیل پدیدهها براساس سنن الهی.
این گزارش مطرح میکند که تحلیل و تبیین سنن الهی در قالب نظام و بهشکل کلنگر و نظاممند، سبب فهم دقیقتر آنها و ارائه تحلیلها و تبیینهای دقیقتر از مسائل عرصه حکمرانی براساس آنها میشود. زمانی میتوان تحلیلهای دقیق براساس سنن الهی ارائه داد که بتوان فهم دقیق و جامعی از نظام سنن الهی داشت.
در ادامه این گزارش آمده است که کافی است که بتوان سنن الهی مرتبط با مسئله و نظام حاکم بر آن را بهشکل مناسب فهم و استخراج کرد؛ البته کشف و استخراج خرده سنتها در سطح اول و تبیین هرچه دقیقتر آنها در قالب نظام در سطوح دوم و سوم نظام سنن الهی و بهطور خاص، استفاده از سنن الهی در سطح سوم در حوزههای گوناگون حکمرانی، از کارهایی است که نیاز به تعمیق هرچه بیشتر در بحث سنن الهی داشته و درعینحال، کاری است زمانبر و همکاری تیمهای مختلف پژوهشی را میطلبد تا بتوان آن را هرچه دقیقتر تکمیل کرد.
* اهمیت سنتپژوهی
این گزارش توضیح میدهد که فهم سنتهای الهی در شناخت درست مسائل و تحلیلهای کلان بسیار مفید و قابل استفاده است. کاربست رویکرد سنتپژوهی در عرصه حکمرانی در کنار سایر رویکردها، میتواند به حکمرانان، جامعیت در تحلیل و راهحلهای دقیقتر از جنبهها و ابعاد گوناگون برای حل مسئله ارائه دهد.
مرکز پژوهشهای مجلس در این گزارش پیشنهاد میدهد که مجلس شورای اسلامی با همکاری بازوی پژوهشی خود مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی باید خرده نظامهای سنن الهی را شناسایی کند و جهتگیریهای راهبردی و کلان که مؤثر بر تصمیمگیری در حوزههای مختلف مجلس است را شناسایی کنند و در اختیار نمایندگان قرار دهند تا در بررسی طرحها و لوایح مدنظر قرار دهند.
این گزارش ادامه میدهد که ازآنجاکه سنن الهی نشاندهنده نظام تدبیر خداوند در عالم خلقت هستند و عالم هستی براساس این نظام در حرکت است، جهت توفیق در امر قانونگذاری و خطمشیگذاری و بهطورکلی در عرصههای گوناگون حکمرانی، لازم است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به جنبههای گوناگون مسئله و موضوع با تأکید بر نظام سنن الهی توجه داشته و هماهنگ با این نظام، فرایند قانونگذاری صورت گیرد. بدیهی است غفلت از این رویکرد و نظام سنن الهی در عرصه حکمرانی، این خطر را در پی دارد که بسیاری از جنبههای پدیده مورد بررسی، نادیده گرفته شوند.
در ادامه این گزارش آمده است که خرده نظامهای مختلف سنن الهی در عرصههای مختلف شناسایی شوند و جهتگیری اصلی و کلان طرحها و لوایح براساس این خرده نظامها تحلیل شوند. مثلاً میتوان با استخراج سنن مرتبط با رزق و برکت، لوایح و طرحهای اقتصادی و ناظر به معیشت مردم مانند لوایح بودجه سنواتی را تحلیل و واکاوی کرد و مواردی که برخلاف سنتهای الهی هستند، حذف کرد.
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید
انتهای پیام/